Ринок сонячної енергетики в Україні та Польщі можна поділити на 2 категорії:
- Ринок приватних (малих) станцій – це станції до 40 кВт у Польщі, які працюють по системі Net metering, та станції до 30 кВт в Україні, які працюють по “зеленому” тарифу для домогосподарств.
- Ринок комерційних станцій – це станції від 40 кВт у Польщі які працюють по системі аукціонів, і комерційні сонячні станції в Україні, які працюють по “зеленому” тарифу для юр.осіб.
Ринок приватних (малих) сонячних станцій
Для початку порівняємо “сонячний мас-маркет” обох країн, а саме ринок малопотужних сонячних станцій.
У Польщі система стимуляції малопотужних сонячних електростанцій запрацювала у 2013 році. З того часу Польща зробила сильний ривок у цьому напрямку:
В Україні система підтримки домашніх сонячних електростанцій (“зелений” тариф для домогосподарств) запрацювала на 1 рік пізніше, і станом на 1 січня 2018 року ми мали таку ситуацію:
Як ми бачимо по графіках, Польща нас дещо випереджає.
Як у Польщі стимулюють розвиток малої сонячної енергетики?
Основний стимул встановлення сонячних станцій у Польщі – це висока вартість електроенергії.
Для кінцевого споживача кінцева вартість включає:
- Вартість закупівлі електроенергії ≈ 0,18 злотих (за 1 кВт*год)
- Податок на додану вартість ≈ 0,10 злотих
- Акцизний податок ≈ 0,04 злотих
- Місцеві податки та збори ≈ 0,02 злотих
- Власні витрати дистриб’ютора ≈ 0,12 злотих
- Маржа дистриб’ютора ≈ 0,02 злотих
- Вартість передачі ≈ 0,09 злотих
Загалом 1 кВт*год коштує близько 0,55 злотих або 0,13€.
Для порівняння, українці платять за електроенергію близько 0,05€.
А “зелений” тариф в Україні, який є одним із найвищих у Європі, зараз становить 0,145€ (після оподаткування).
Тобто різниця між українським “зеленим” тарифом і середньою вартістю ел.енергії у Польщі становить лише 1,5 євроценти.
Як працює система Net metering у Польщі?
Система Net metering у Польщі передбачає, що власник сонячної станції може віддавати в мережу надлишки електроенергії “на зберігання”, і коли потрібно – забрати із мережі.
Але енергія, яку споживач віддав у мережу, повертається не повністю, а лише 80% (для станцій до 10 кВт) чи 70% (для станції від 10 до 40 кВт).
Тобто, якщо споживач віддає у мережу 100 кВтг, то із мережі він зможе взяти лише 80 кВтг.
Яка середня потужність станцій у Польщі та в Україні?
На графіках нижче показана сумарна кількість малих станцій в Польщі та Україні.
Як ми бачимо із графіків, кількість малих сонячних установок у Польщі станом на початок 2018 року була майже в 10 разів більшою.
Середня потужність сонячної станції у Польщі становить бл. 6 кВт.
Середня потужність сонячної станції в Україні становить бл 17 кВт.
Можна дійти висновку, що у Польщі встановлюють сонячні станції для задоволення власних потреб, тобто для економії. А в Україні сонячні станції встановлюють для заробітку.
Ринок комерційних станцій
Ринок комерційних станцій в Польщі працює по механізму аукціонів. Проте цей механізм у Польщі ще не налагоджений.
Через це ситуація із потужними комерційними станціями в Україні виглядає кращою, ніж у Польщі.
У 2018 році у Польщі планується провести тендер на 750 МВт сонячної потужності по системі аукціонів, але станом на початок 2018 року у Польщі була наступна ситуація:
62% встановленої потужності сонячних станцій у Польщі складають саме малі станції (до 40 кВт), і лише 38% – це потужності комерційних станцій (> 40 кВт).
В Україні ситуація зовсім інша. Завдяки тому, що розвиток комерційних станцій стимулюється “зеленим” тарифом, в Україні сумарна потужності комерційних станцій значно більша, ніж домашніх:
Тобто в Україні приватні станції складають лише 7% від загальної потужності, в той час як комерційні – 93%.
Висновок
Незважаючи на те, що станом на початок 2018 року сумарна потужність всіх сонячних станцій в Україні була майже в 3 рази більша ніж у Польщі, ринок сонячної енергетики Польщі виглядає більш стабільним.
Основна причина, чому польський ринок найближчими роками буде стабільно рости – це висока вартість електроенергії для споживачів, яка буде і далі підвищуватися, при тому, що собівартість сонячних станцій буде знижуватися.
Таким чином, для українських підприємців в галузі сонячної енергетики зараз дуже сприятливий момент, щоб паралельно вийти на ринок ще однієї країни.